Actueel

Wijzigingen Wmo

Wat is er veranderd in de zorg per 1 jan?

  • Ondersteuning thuis wordt een taak van de gemeente.
  • Verpleging en verzorging thuis zijn dan onderdeel van het basispakket van uw zorgverzekering.
  • Het rijk blijft verantwoordelijk voor de zorg aan mensen die de hele dag intensieve zorg en toezicht dichtbij nodig hebben.

Waarom zijn veranderingen in de zorg nodig?

In Nederland krijgt iedereen de zorg die nodig is. Of u nu een hoog of een laag inkomen hebt, of u nu jong bent of oud. Dat blijft zo, maar de samenleving verandert. Daarom moet ook de manier waarop we de zorg organiseren, veranderen. Als mensen langer thuis willen wonen, zal de zorg daarop moeten inspelen.

Hoe verandert mijn zorg?

Heeft u een nieuwe zorgvraag en wilt u weten welke ondersteuning bij uw situatie past? Kijk dan op Regelhulp.nl. Regelhulp is een wegwijzer naar zorg en ondersteuning.

U kunt ook kijken op de website hoeverandertmijnzorg.nl. De website geeft u uitleg over de overgang van AWBZ naar Wmo, Zorgverzekeringswet en Wet langdurige zorg.

Waar kan ik terecht met vragen over langdurige zorg?

Er is een speciaal informatiepunt langdurige zorg geopend. Hier kunt u terecht met al uw vragen. Voor antwoord op uw vragen is uw laatste indicatiebesluit belangrijk. Dat is de brief van het Centrum indicatiestelling zorg (CIZ) waarin staat op welke zorg u recht heeft. Heeft u die brief niet meer? Vraag dan uw zorgaanbieder wat uw indicatie is. Zo nodig kunt u uw indicatie bij het CIZ opvragen.

Informatiepunt Langdurige zorg:
T. 0800 0126

Mogen gemeenten de huishoudelijke hulp zomaar stopzetten?

Nee, het zonder meer stopzetten of versoberen van de huishoudelijke hulp is in strijd met de wet. Gemeenten doen dit echter massaal. Zonder intrekkings- of wijzigingsbeschikking en een persoonlijk gesprek om hulpvraag en -aanbod op elkaar te laten aansluiten, kan er niet zo maar aan de schoonmaakhulp worden gemorreld.

Persberichten

Uw gemeente al online?

De OuderenOmbudsman is er speciaal voor ouderen. Een onafhankelijke vraagbaak. Om u op weg te helpen. Via de telefoon, maar ook via internet. In een groot aantal gemeenten is relevantie gemeentelijke informatie voor ouderen nu gebundeld. Over zorg & welzijn en over wonen. Staat uw gemeente er al tussen?

Op zoek naar uw verhaal over de ouderenzorg

De zorg gaat veranderen in 2015. Mensen maken zich daar druk om, weten niet precies waar ze aan toe zijn. Het Z-team voor u aan de slag. Laat ons weten waar u mee zit, dan gaan wij op zoek naar antwoorden.

Vernieuwde regelhulp.nl online

Een vernieuwde versie van www.regelhulp.nl is gelanceerd, de online wegwijzer van de overheid voor iedereen die zoekt naar zorg en ondersteuning. Wensen van gebruikers Ć©n de veranderingen in de zorg hebben er toe geleid om Regelhulp te vernieuwen en verder te vereenvoudigen. Het doel is om burgers zo goed mogelijk te helpen de weg te vinden in het brede aanbod van zorg.

Hittetips!

Veel drinken, rustig aan en voorzichtig met alcohol! In de zomer worden regelmatig tropische temperaturen verwacht. Vooral kwetsbare ouderen hebben veel last van de hitte. Kans op uitdroging en oververhitting liggen op de loer. Daarom enkele hittetips. Voor meer informatie en advies kunt u bellen met: 0800 - 1325 (gratis).

Van Rijn: Kwaliteit ouderenzorg moet beter

De kwaliteit van ouderenzorg in een instelling kan en moet fors beter. Langdurige zorg in een instelling wordt steeds meer complexe zorg, omdat ouderen op hogere leeftijd en met zwaardere zorgvragen in een instelling komen wonen. Om die ontwikkeling bij te benen moet de kwaliteit van de zorg beter.

Ouderenfonds en NPCF starten meldpunt gedwongen verhuizingen

Patiƫntenfederatie NPCF en het Ouderenfonds starten een meldpunt voor mensen die ervaring hebben met gedwongen verhuizingen uit zorginstellingen of zich hier zorgen over maken. De organisaties vrezen dat mensen te maken hebben met ongewenste gevolgen en grote onzekerheid, en willen de knelpunten in beeld krijgen.

Over de OuderenOmbudsman

Wat doet de OuderenOmbudsman?

De OuderenOmbudsman is er speciaal voor ouderen. Een onafhankelijke vraagbaak. Om hen, soms letterlijk, de weg te wijzen. Via de telefoon, maar ook via internet. De OuderenOmbudsman medewerkers zitten dagelijks klaar om de telefoon aan te nemen en zorgen dat ook op deze website up to date informatie is te vinden. Geen vraag is te gek.

Ouderenpanel

Geef uw mening in het Ouderpanel

Het Nationaal Ouderenfonds wil met het Ouderenpanel trends, knelpunten en visies over leven op latere leeftijd in kaart brengen. Om de kennis en ervaringen van ouderen te waarborgen bouwen we aan een onafhankelijk Ouderenpanel.

Vacatures

Vacature: Vrijwilligers OuderenOmbudsman

Ouderen en mensen die de zorg voor ouderen hebben lopen aan tegen allerlei problemen en vragen die horen bij het leven op latere leeftijd. Met deze vragen kunnen zij terecht bij de OuderenOmbudsman! Ben jij vriendelijk aan de telefoon en hou je er van antwoorden te vinden op ingewikkelde vragen? Word dan OuderenOmbudsman vrijwilliger.