Pers

Aangemaakt op: 27 mrt 2014, 14:09

OuderenOmbudsman: ouderen bang voor internetoplichting

Ouderen zijn bang om via internet opgelicht te worden. De meldingen die binnenkomen bij de OuderenOmbudsman onderstrepen de uitkomsten van recent onderzoek. Hieruit blijkt dat ouderen een gemakkelijke prooi zijn voor oplichters omdat hun zogenaamde ‘onderbuikgevoel’ minder goed werkt en ze minder ervaring hebben met internet. De OuderenOmbudsman komt daarom met internettips, zodat ze deze decembermaand op een veilige manier hun kerstaankopen en –betalingen via internet doen.

‘We krijgen regelmatig meldingen dat ouderen angst hebben om betalingen op internet te doen. Toch kunnen bijvoorbeeld veel bankzaken alleen nog online geregeld worden of worden er extra kosten in rekening gebracht als zaken niet digitaal gebeuren. Omdat ouderen bang zijn opgelicht te worden, laten ze internet links liggen. Daarom komen we als OuderenOmbudsman met deze internettips”, legt Jan Romme, directeur van het Nationaal Ouderenfonds uit. “Ze liggen misschien erg voor de hand, maar kunnen toch niet genoeg benadrukt worden.”

Internettips voor Ouderen

• Geef nooit via de mail persoonlijke gegevens zoals bankrekeningnummer, pincode, BSN of creditcardgegevens. Banken of verzekeringen vragen nóóit per mail om deze gegevens, fraudeurs wel. Wantrouw daarom mails van banken of de belastingdienst.
• Open geen mailtjes van onbekenden. Hier kunnen virussen of Trojaanse paarden zitten, waardoor de fraudeur kan zien welke wachtwoorden u gebruikt.
• Laat uw internetbankrekening niet langer open staan dan strikt noodzakelijk. Log uit zodra u klaar bent.
• Als u telebankiert vink dan niet het vinkje aan met ‘onthoud deze informatie’. Deze informatie kan gekopieerd worden.
• Check of internetadressen correct gespeld zijn en beginnen met https://. De s staat voor beveiligd. Daarnaast vindt u een veiligheidsslotje.

Open deur

“Het lijkt misschien een open deur maar als u op internet gaat, moet uw computer natuurlijk ook beveiligd zijn met een goede virusscanner en een firewall”, vult Jan Romme aan. “We hopen met deze tips de angst onder ouderen weg te nemen zodat ze met meer plezier op een veilige manier gebruik maken van internet en lekker kunnen shoppen vanuit hun luie stoel.”

Het Nationaal Ouderenfonds, richtte vijf maanden geleden de OuderenOmbudsman op om ouderen te adviseren, door te verwijzen naar goede instanties en om indien nodig aan de bel te trekken. De OuderenOmbudsman (0900-6080100 5 cent/min) is dagelijks bereikbaar tussen 9.00 en 17.00 uur.